Rekordowe wyniki Mennicy Skarbowej – rośnie popularność złota w Polsce

15.02.2021

W czwartym kwartale 2020 sprzedaż wzrosła w ciągu roku o niemal 170%

W całym roku 2020 zysk netto spółki wzrósł o 420%

W 2021 r. utrzymuje się bardzo wysoki popyt na złoto

Mennica Skarbowa, największy w Polsce dealer złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych, zamknęła czwarty kwartał 2020 roku z rekordowym wzrostem sprzedaży. Spółka wygenerowała 184,7 mln złotych przychodów w porównaniu do 68,9 mln w Q4 2019, co oznacza niemal 170-procentowy wzrost rok do roku. Zysk spółki w omawianym kwartale wyniósł 3,14 mln, w porównaniu do 0,6 mln w tym samym okresie w roku ubiegłym, czyli o 370% więcej. W całym zaś 2020 roku spółka osiągnęła rekordowe 529,7 mln złotych przychodów i 18,2 mln złotych zysku netto, w porównaniu do odpowiednio 233 mln i 3,5 mln w roku ubiegłym. Oznacza to niemal w ciągu roku wzrost sprzedaży o 127% i ponad 420% wzrost zysków netto – to najlepsze wyniki w historii spółki. Warto podkreślić, że w ostatnich tygodniach spółka nadal obserwuje ogromny popyt na złoto, co w okresie średnioterminowym wpłynie pozytywnie na generowane wyniki.

W całym 2020 roku Mennica Skarbowa sprzedała 2,1 tony złota w porównaniu do 1,1 tony z roku ubiegłego. Analizując strukturę sprzedaży warto zauważyć, że 19% przychodów spółka uzyskała ze sprzedaży online (w ubiegłym roku była to wartość 14%). Najchętniej kupowanymi produktami były sztabki złota o wadze 1g i 100g, a także uncjowe monety bulionowe.

W czwartym kwartale 2020r. na wysokość wygenerowanego zysku wpływ miały zdarzenia związane z rozwojem sieci sprzedaży, uruchomieniem nowego sklepu internetowego, wyższymi kosztami związanymi z większymi obrotami i ze zwiększeniem linii kredytowej.

Zanotowaliśmy rekordowe wyniki w historii spółki. Z jednej strony to efekt przede wszystkim wzrostu kursu złota, ale także coraz większej popularności tego kruszcu jako lokaty kapitału. Przy takim trendzie spółka zarabia więcej zarówno na sprzedaży, jak i skupie złota. Z drugiej zaś strony wpływ na kondycję spółki miał rozwój sieci stacjonarnej, zwiększenie zapasów złota tak, by były dostępne w każdej chwili dla naszych klientów, ale także wzrost sprzedaży naszych produktów przez internet. Szacujemy, że Polsce w 2020 roku sprzedało się ponad 8 ton złota- to jest historyczny rekord. Polacy dostrzegli siłę nabywczą tego kruszcu, w momencie kiedy nie opłaca się oszczędzać w banku, inwestować w lokaty czy kupować obligacje. Ten zwiększony popyt na złoto obserwujemy także na początku 2021 roku, co niewątpliwie wpłynie korzystnie na naszą kondycję w okresie średnioterminowym – mówi Jarosław Żołędowski, Prezes Zarządu Mennicy Skarbowej.

W czwartym kwartale, jak i w całym, 2020 roku, Mennica Skarbowa systematycznie rozwijała kanały sprzedaży, koncentrując się przede wszystkim na sklepie online, który w dobie pandemii i obowiązujących restrykcji miał pomóc zaspokoić oczekiwania klientów. Obecnie udział tego kanału w wolumenie sprzedaży w niektórych miesiącach znacznie przekracza nawet 20 procent, w porównaniu do kilkunastu procent w roku ubiegłym. Spółka uruchomiła również sklep outletowy, w którym można nabyć złoto inwestycyjne w atrakcyjnych cenach, a także poszerzyła sieć sprzedaży otwierając między innymi nowy oddział w Katowicach. Dodatkowo, na początku tego roku, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów spółka uruchomiła nową usługę – możliwość przechowywania złota w skrytce Bezpiecznego Skarbca, czyli w jednym z najnowocześniejszych i najbardziej bezpiecznych skarbców w Polsce.

Mennica Skarbowa cały czas skupia się na gromadzeniu złota inwestycyjnego, uzupełniając zapasy sztabek i monet, co potencjalnie pozwolić ma na zaspokojenie popytu na złoto inwestycyjne, a pozwoli na zwiększanie udziału w rynku i generowanie pozytywnych wyników finansowych w okresie średnioterminowym. W najbliższych miesiącach prowadzone będą także intensywne prace nad giełdą złota online, która powinna zostać uruchomiona do lipca bieżącego roku. W 2021 roku spółka planuje również w dalszym ciągu systematycznie poszerzać sieć sprzedaży rozwijać zdalne kanały sprzedaży. Spółka podejmie także decyzje związane z przejściem na „duży” parkiet warszawskiej GPW oraz uchwaleniu polityki dywidendowej.